Musicinframe: Hoe is de voorbije zomer verlopen? We hebben jullie weinig kunnen bewonderen in België dit jaar, vooral met de nieuwe plaat bezig geweest?
Brent: Het was eigenlijk een relatief drukke zomer, aangezien we veel bezig geweest zijn met de plaat. De bedoeling was om niet veel te spelen maar uiteindelijk hebben we toch enkele festivals aangedaan. De keuze was bewust om minder te spelen. Er is veel tijd gekropen in ‘Kosmokoma’, waar ik 3 jaar geleden aan beginnen schrijven ben.
.
Musicinframe: Je hebt de CD volledig zelf geschreven?
Brent: De basis begint bij mij wel, ja. Ik kom meestal met de ideeën af, maak er een demo van en daarna gooi ik het in de groep. Dan kunnen we wat uittesten met nieuwe, interessante ideeën. De andere bandleden van Steak number eight vinden het ook goed dat ik de basis voor de songs leg. Ik functioneer ook het beste alleen, steeds zoekend naar het diepste puntje in jezelf. Het is ook moeilijk om dat te delen met iemand.
.
Musicinframe: Vanwaar de naam ‘Kosmokoma’?
Brent: Het symboleert een beetje de wereld zoals hij is, vooral vanuit het negatieve oogpunt bekeken. Voor mij is mijn muziek een kanaal voor alle frustraties. Het is een beetje een cliché van artiesten maar het is gewoon zo. Zonder deze uitlaatklep zou ik minder functioneren, denk ik. Kosmokoma staat een beetje voor de vastgeroestheid van de samenleving, de coma waarin iedereen een beetje inzit, je eigen leven leiden en niet te veel omkijken naar de problemen in de wereld. Iedereen weet min of meer wat er aan de hand is in de wereld maar negeert het een beetje. Mijn positieve gevoelens hou ik voor in mijn eigen leven, want ik ben wel degelijk gelukkig (lacht). Dat is een beetje de coma waarin ikzelf ook zit.
.
Musicinframa: De CD wordt aangekondigt met slogans zoals ‘Eros and Thanatos. Ying and Yang. Whatever you may call it : where hope meets desperation, where light meets darkness, where beauty meets ugliness is where we find our truest selves. Explore your subconscious and let yourself drown in the sounds of KOSMOKOMA. Destroy. And rebuild. Forever.’ Is dat de weerspiegeling van hoe de CD in elkaar zit?
Brent: Eigenlijk wel. Het is een mooie omschrijving van het verhaal achter de CD. Niet enkel in de teksten komt het terug maar ook in de melodiën. Het randje tussen de darkness en het hoopgevende vooral.
.
Musicinframe: Ik heb enkel de eerste single nog maar gehoord, namelijk ‘Return of king Kolomon’. Die klonk helemaal anders dan de muziek op jullie vorige CD’s. Heb je daarvoor elders inspiratie opgedaan?
Brent: We hebben wel bewust dit nummer als eerste single gekozen omdat het ook anders is dan de rest van deze CD. We denken we dat we hiermee. Ik denk ook wel dat we mensen hierdoor benieuwd hebben gemaakt voor de rest van de plaat. We vonden het ook gewoon een steengoed nummer, opvallend ook. Het is een nummer dat je maar eenmaal maakt in je leven. Het is moeilijk om uit te leggen maar ik denk dat alle songwriters ooit ook dit gevoel wel eens hebben. De grote lijnen stonden er ook op een uur, zonder veel te moeten peinzen. Een heel spontaan nummer.
Brent: We hebben wel bewust dit nummer als eerste single gekozen omdat het ook anders is dan de rest van deze CD. We denken we dat we hiermee. Ik denk ook wel dat we mensen hierdoor benieuwd hebben gemaakt voor de rest van de plaat. We vonden het ook gewoon een steengoed nummer, opvallend ook. Het is een nummer dat je maar eenmaal maakt in je leven. Het is moeilijk om uit te leggen maar ik denk dat alle songwriters ooit ook dit gevoel wel eens hebben. De grote lijnen stonden er ook op een uur, zonder veel te moeten peinzen. Een heel spontaan nummer.
.
Musicinframe: Het deed mij wat denken aan nummers van Mastodon.
Brent: Ja, dat versta ik. Ik word wel beïnvloed door andere nummers. Mastodon ligt ook wel eens op bij ons, alhoewel het niet mijn favoriete groep is. Van onze gitarist (Cis Deman) wel bijvoorbeeld en hij zet geregeld Mastodon op. Ik vind het wel straffe muziek. De dingen die je graag hoort, neem je onbewust wel in je muziek op. Ik probeer wel echt mijn eigen ding te doen en niet te veel vergelijken met andere muzikanten en zo weinig mogelijk beïnvloed worden.
.
Musicinframe: De single klonk ook heel psychedelisch in tegenstelling tot vroeger. Dat is zeker ook te merken aan de clip.
Brent: Klopt, en dit zit ook wel in de hele CD meer.
.
Musicinframe: De releasetour begint binnenkort maar jullie doen eerst onder meer Groot-Brittanië, Duitsland en Nederland aan alvorens een optreden in België te doen. Mikken jullie ook meer op het buitenland?
Brent: Het kwam beter uit in de planning om eerst de rest van Europa te doen, ook commercieel. Het is leuk dat we zoveel optredens in het buitenland kunnen doen. Hierdoor kunnen we de nummers ook helemaal onder de knie krijgen live zodat ze helemaal snor zitten tegen de optredens in België. We hebben ook al wel enkele festivals, die nog niet aangekondigd zijn, in het buitenland. In België hebben we nu wel een bepaald niveau bereikt waarbij we weten dat onze fans ons wel gaan komen checken op de festivals of in clubs. Maar het blijft een uitdaging om in het buitenland ook te touren en festivals te spelen. We investeren daarom nu in een buitenlandse tour. Het is trouwens de eerste keer dat een optreden van ons zo snel uitverkocht is hier in België. We stonden toen samen met ‘Drums are for parades’ en ‘Diablo blvd’ in de AB en toen was er niet zo veel volk en nu was onze show meteen uitverkocht.
.
Musicinframe: En zijn er plannen buiten Europa?
Brent: Ja, Amerika is van iedereen wel een stoute droom. Maar momenteel is dat financiëel niet haalbaar. Onze Europese tour is eigenlijk al een investering die niet meteen zal opbrengen. Amerika kost nog wel wat extra. Het is bikkelhard (lacht).
Musicinframe: Je hebt deze plaat ook zelf geproduced, hoe viel dat mee?
Brent: Het was heftig. Het zag er romantischer uit op voorhand. Ik ben heel content dat ik het gedaan heb maar het was hectisch. Het resultaat is nu ook volledig van ons, als er dingen misgelopen zijn kunnen we de schuld op niemand anders steken. Ik heb ook zelf de techniek gedaan van gitaren en vocals, editing… Ik zou het opnieuw zelf doen maar dan met een technicus erbij, zodat ik mij meer kan bezighouden met het creatieve en hij meer met de technische kant. Ik zou eventueel samenwerken met een student of een stagiair, aangezien het budget voor het album steeds beperkt is.
.
Musicinframe: Wat zijn de ambities of verwachtingen voor de plaat?
Brent: Als je er 3 jaar aan gewerkt hebt, hoop je natuurlijk wel dat het de mensen bereikt. Hoe meer we verkopen, hoe beter natuurlijk. Van onze vorige CD’s verkochten we 5-8.000, we hopen natuurlijk weer zo een getal te halen. Maar de CD verkoop daalt ieder jaar jammer genoeg. Ik denk zelfs dat ‘de CD’ niet lang meer zal bestaan. Enkel vinyl verkoopt nog wel goed.
.
Musicinframe: Channel zero is nu bezig met een akoustische tour, zou dit iets voor jullie zijn?
Brent: Als we ooit tijd ervoor hebben zou ik dat wel zien zitten. We hebben er al wel enkele akoustische shows gespeel, onder andere met Allerheiligen op een kerkhof, al was het niet helemaal akoustisch. Het was meer improvisatie eigenlijk. Ik ben eigenlijk ook wel eens benieuwd naar het resultaat bij Channel zero.
.
Musicinframe: Tot slot: de albumhoes is ook wel in het oog springend. Als ik de uitleg hoor over het thema van de CD klopt het plaatje volledig, heb je deze zelf gemaakt?
Brent: Ik ben ook heel content met de cover. We hebben samengewerkt met een artiest, namelijk Planeet Janus. Hij snapte ook volledig onze muziek. We hebben lang nagedacht erover, maar ik kwam hem eens tegen op een festival waar hij aan het tekenen was. Ik zei iets tegen hem maar hij reageerde totaal niet, hij zat in een soort trance te tekenen. Ik wist meteen dat ik hem wou om onze hoes te maken.
.
Musicinframe: Bedankt voor het interview en veel succes met jullie releasetour en platenverkoop! (Laurens Gysbrechts)
.
Voorlopig is het release optreden in de AB op 16 december het enige aangekondigde optreden in België maar dat is reeds uitverkocht. Er zullen snel meerdere data volgen.