M-IDZOMER is een muziek- en cultuurfestival, georganiseerd door muziekzaal Het Depot en museum M Leuven. Dit vierdaagse evenement, dat plaatsvond van 1 tot en met 4 augustus, combineert een rijke mix van beeldende kunst, grote concerten, intieme optredens en performances. Naast grote namen zoals Girls in Hawaii, Het Zesde Metaal, Novastar en Explosions in the Sky, biedt het festival ook een podium aan opkomend talent. Voor de jongste bezoekers was er een speciaal kinderprogramma met Kapitein Winokio. Het festival bracht een levendige sfeer naar het hart van Leuven, waar kunst en muziek hand in hand gingen. Met je festivalbandje kon je niet alleen van de optredens genieten, maar had je ook toegang tot de solotentoonstelling van Belgisch kunstenaar Sarah Smolders. Wij waren er op zondag 4 augustus en vestigden onze aandacht op het hoofdpodium waar we drie toonaangevende acts in hun genre voorgeschoteld kregen: Martin Kohlstedt, Tangerine Dream en Explosions in the Sky. Wat hen verbindt, is hun vermogen om met muziek een verhaal te vertellen en diepe emoties op te roepen, zonder noodzakelijkerwijs woorden te gebruiken. Ze creëren elk op hun eigen manier een meeslepende ervaring die de luisteraars uitnodigt om zich te verliezen in de klanken. De overgang van Kohlstedt’s intieme piano en elektronische texturen naar Tangerine Dream’s epische elektronische soundscapes en uiteindelijk naar Explosions in the Sky’s krachtige post-rock, vormde een perfect opgebouwde avond die het publiek constant geboeid hield.
De combinatie van deze drie acts zorgde voor een coherente en toch diverse muzikale reis, waarbij elk optreden voortbouwde op de emotionele en atmosferische basis van de vorige. Het was een avond die de grenzen van genres overstijgde en de kracht van muziek om te verbinden en te ontroeren duidelijk liet zien.
Martin Kohlstedt, een meester van moderne neoklassieke muziek, opende de avond met zijn betoverende pianostukken en elektronische klanken. Zijn muziek, die vaak improvisatorisch en intiem is, creëerdeteen brug tussen traditionele piano-composities en hedendaagse elektronische geluiden. Kohlstedt’s vermogen om diepe emotie en atmosferische sferen te combineren met minimale middelen gaf een krachtige start aan de avond.
Tangerine Dream, een van de pioniers van de elektronische muziek gaf een optreden dat de festivalgangers meenam op een muzikale reis door tijd en ruimte. De band werd in 1967 opgericht door Edgar Froese in West-Berlijn en begon als onderdeel van de krautrockscene, maar ontwikkelde al snel hun kenmerkende geluid dat zich richtte op elektronische muziek, ambient en synthesizermuziek. De doorbraak kwam in 1974 met het album “Phaedra,” een baanbrekend werk dat nieuwe wegen opende voor elektronische muziek en de band internationaal op de kaart zette.
In de daaropvolgende decennia bleef Tangerine Dream evolueren, waarbij ze talloze studioalbums uitbrachten en soundtracks componeerden voor films zoals “Sorcerer” (1977) en “Risky Business” (1983). Ondanks het vertrek van verschillende bandleden door de jaren heen, bleef Froese het creatieve brein achter de groep tot zijn overlijden in 2015. De huidige bezetting bestaat uit Thorsten Quaeschning, Ulrich Schnauss en Hoshiko Yamane. Samen hebben zij de erfenis van Froese voortgezet, met een moderne interpretatie van het klassieke Tangerine Dream-geluid. Hun muziek kenmerkt zich door rijke, atmosferische lagen van synthesizers, dromerige melodieën en complexe ritmische structuren die een meditatieve en soms kosmische luisterervaring bieden. Thorsten Quaeschning bespeelt synthesizers, die elektronische geluiden maken, en gebruikt zowel oude als nieuwe modellen. Hij bedient ook sequencers en drum machines, apparaten die automatisch ritmes en melodieën afspelen, en MIDI controllers, toetsenborden die andere elektronische instrumenten besturen.
Ulrich Schnauss speelt op digitale synthesizers en samplers, toetsenborden en apparaten die geluiden opslaan en afspelen. Hij gebruikt effecten om geluiden te veranderen, zoals echo en galm, en werkt veel met een laptop en software, computerprogramma’s die elektronische muziek maken en bewerken.
Hoshiko Yamane speelt elektrische viool die versterkt kan worden. Ze gebruikt loop stations, apparaten die geluiden opnemen en herhalen om lagen van muziek te maken.
De setlist omvatte zowel klassiekers als nieuwere stukken, perfect uitgebalanceerd om zowel oude als nieuwe fans tevreden te stellen. Ze openden de avond met “Phaedra,” een iconisch nummer uit 1974, een meesterwerk van sequencers en synthlagen. De hypnotiserende ritmes en weelderige texturen zetten meteen de toon voor de avond terwijl de achtergrondbeelden het publiek visueel onderdompelden in de muziek.
“You’re Always on Time,” een nieuwer nummer, benadrukte de evolutionaire reis van de band. De combinatie van klassieke synthesizerklanken en moderne elektronische elementen toonde de voortdurende relevantie van Tangerine Dream. Een nostalgisch moment volgde met het “Sorcerer Theme,” waarbij de band een van hun beroemdste soundtracks ten gehore bracht. De spanning en het drama van de originele film werden perfect vertaald naar het podium, ondersteund door dynamische visuele effecten.
“Los Santos City Map,” bekend van de soundtrack van het videospel “Grand Theft Auto V,” bracht een energieke en eigentijdse draai aan het optreden, met pulserende beats en meeslepende melodieën. “Love on a Real Train,” een klassieker uit de “Risky Business” soundtrack, bracht een golf van herkenning en nostalgie door de fans.. De dromerige synthmelodieën en ritmische sequencers zorgden voor een meditatieve en emotionele ervaring.
Met “Raum,” een van hun recentere nummers, bracht de band een modern en toch tijdloos geluid. De complexe lagen en sfeervolle arrangementen brachten een diepgaande luisterervaring. “Continuum” demonstreerde de technische virtuositeit van de band, met naadloze overgangen en perfect gecoördineerde ritmes en melodieën. “White Eagle,” een prachtig uitgevoerd stuk, verenigde de klassieke en moderne elementen van hun muziek, met harmonieuze synthlijnen en subtiele percussie die een serene sfeer creëerden.
“Portico” bracht een mysterieuze en etherische kwaliteit, met meeslepende geluidsgolven en diepgaande baslijnen. . De afsluiter van de avond, “Happy,” was een optimistisch en opbeurend stuk dat de show op een positieve noot beëindigde en het publiek met een gevoel van vervulling en vreugde achterliet.
Op de achtergrond van de drie muzikanten speelde zich gedurende het hele optreden een indrukwekkende video af, die de visuele component van hun optreden naar een hoger niveau tilde. De video nam het publiek mee op een reis door tijd en ruimte, met beelden die naadloos aansloten bij de muziek. We werden getrakteerd op majestueuze landschappen en ruimtebeelden. De visuals waren niet alleen esthetisch prachtig, maar ook diep symbolisch, en ze versterkten de thema’s van ontdekking, verkenning en introspectie die in de muziek van Tangerine Dream zo prominent aanwezig zijn.
De video’s veranderden voortdurend in harmonie met de muziek, waarbij rustige, meditatieve stukken werden vergezeld door kalme, dromerige beelden, terwijl de meer intense en ritmische nummers werden ondersteund door dynamische, pulserende visuals. Bijvoorbeeld, tijdens “Phaedra” zagen we trage bewegingen door mysterieuze landschappen, terwijl de sequencer-gedreven ritmes van “Sorcerer Theme” werden begeleid door snelle, vibrerende lichtflitsen en geometrische patronen.
Tangerine Dream bewees met hun optreden op het M-Zomerfestival dat ze nog steeds een ongeëvenaarde kracht in de wereld van elektronische muziek zijn. Met een perfecte balans tussen nostalgie en moderniteit, ondersteund door indrukwekkende visuals, wisten ze het publiek volledig in hun greep te houden
Explosions in the Sky, de post-rock band uit Texas, is al sinds hun oprichting in 1999 een baken van emotie en muzikale diepgang. Ze staan bekend om hun filmische, instrumentale geluid dat vaak wordt omschreven als een mix van post-rock en ambient rock. Hun muziek kenmerkt zich door emotieve melodieën, ingewikkeld gitaarwerk en dynamische crescendo’s die de luisteraars meenemen op een emotionele reis.
De doorbraak van Explosions in the Sky kwam met hun album “The Earth Is Not a Cold Dead Place” uit 2003, dat het nu iconische nummer “Your Hand in Mine” bevatte. Sindsdien hebben ze verschillende lovend ontvangen albums uitgebracht en bijgedragen aan tal van film- en televisie-soundtracks, met als meest opvallende de score voor de film “Friday Night Lights.” Live optredens van de band staan bekend om hun emotionele intensiteit en meeslepende geluidscapes, waarbij elke show een unieke ervaring biedt.
Op de laatste dag van het festival zorgde Explosions in the Sky voor een adembenemende afsluiting. Hun etherische melodieën en krachtige crescendo’s creëerden een meeslepende ervaring die het publiek van de eerste noot tot de laatste in de ban hield. © Jaak Geebelen en Ela Williamson