Op 31 mei krijgt De Roma met Graham Nash (Grammy Award winnaar en stichtend lid van zowel The Hollies als Crosby, Stills & Nash) een levende legende over de vloer. Tijdens de This Path Tonight Tour wil Graham zijn publiek recht in de ogen te kijken en op een intieme manier met hen communiceren.
Graham Nash stelde in de voorbije jaren samen met Joel Bernstein drie ultieme carrière-overzichten en één toursouvenir samen. Na de CD-boxen ‘Voyage’ (Crosby, 2006), ‘Reflections’ (Nash, 2009) en ‘Carry on’ (Stills, 2013) verscheen in 2014 ‘CSNY 1974’. De boxen vormen één geheel, door hun curatoren, artwork en muziek. In zijn autobiografie ‘Wild Tales’ neemt Nash geen blad voor de mond: je krijgt als fan een unieke kijk op de leefwereld van Graham en enkele van zijn notoire collega’s.
Veertien jaar na zijn vorige solo-plaat (‘Songs for survivors’) en na 10 jaar curatorschap van zijn en andermans oeuvre, plaatste Graham zichzelf opnieuw op de voorgrond. Samen met gitarist Shane Fontayne schreef hij in minder dan één maand 20 songs. De opnames van ‘This Path Tonight’ (release 15 april 2016) duurden amper acht dagen. Op de nieuwe plaat bezingt Nash zowel het heden (‘Myself at last’) als het verleden (‘Golden Days’ over zijn tijd in The Hollies) en verwerkt hij zijn recente scheiding (‘Another Broken Heart’) en verlies van vrienden als Levon Helm, Dallas Taylor, Tim Drummond en Rick Rosas (‘Back Home’). “We werkten zeer vlug. Op dat vlak lijk ik op Neil Young. Ik hou niet van te veel opnamepogingen. Je kan zo de emotie uit een nummer halen.”
Vijfenveertig jaar na zijn solo-debuut (‘Songs for Beginners’) zal Graham zijn publiek verwennen met een handvol anekdotes, eigenhandig gepende klassiekers (‘Simple Man’, ‘Our House’, ‘Marrakesh Express’, ‘Teach your Children’ en ‘Wasted on the Way’) en nummers uit zijn oeuvre die hij tot nu toe zelden of nooit gespeeld heeft. Een unieke kans om een brok muziekgeschiedenis aan het werk te zien in een zeer intiem kader.
De ticketverkoop start op vrijdag 29 januari om 10u via www.deroma.be. (Peter Croes)