OYESONO – het nieuwe project van Billie Leyers en Jasper Maekelberg – is een broeierige fusie van aantrekken-en-afstoten. Vrij letterlijk overigens: de naam is een sluwe woordspeling op “Oh yes! Oh no!”.
OYESONO kronkelt in een vagevuur van sensuele pop en inventieve klanken: een verslavend muzikaal verbond waarin soepele percussie en zwoele samenzang je verleiden tot extase. Op debuut EP Oh Yes – dat op 25 april verschijnt via Sony Music Belgium – nemen Leyers & Maekelberg een diepe duik in hun muzikale avontuur.
De eerste vonken van OYESONO sloegen over tijdens de corona-pandemie; ze deelden een klein appartement in Antwerpen (het duo is inmiddels verhuisd naar een grotere ruimte in Gent) – er was geen sprake van geluid maken zonder dat de ander dit hoorde en er -bewust of onbewust – op inspeelde. “We hebben elk onze eigen dimensie”, zegt Maekelberg. “En we zijn koppig genoeg om geen duimbreed toe te geven aan onze eigenheid ten opzichte van elkaar. OYESONO is niet Billie of Jasper; het zijn wij.”
Het startpunt was een demo van Maekelberg die oorspronkelijk bedoeld was voor Faces On TV – een schets die uiteindelijk zou uitgroeien tot debuutsingle ‘Feel It Coming’. “Op dat moment wist hij niet wat hij ermee aan moest”, herinnert Leyers zich. “Dus ik zong erbovenop en we hadden al snel door dat het bij elkaar paste: zijn mysterieuze klankwereld in combinatie met mijn melodieën. We zijn zo verschillend qua muzikale achtergrond, en tóch was het volkomen logisch om dit project samen te doen.”
Met een rijk palet aan fluiten en strijkers – plus een uitgebreide verzameling percussie en vreemde snaarinstrumenten als de Kora en de Oud – heeft OYESONO een onmiskenbaar exotische kwaliteit. De nummers beginnen vaak met Maekelberg of Leyers die simpelweg het eerste instrument binnen handbereik grijpen. Er is een tastbare ongedwongenheid die doorschemert in de muziek. Op ‘Feel It Coming’ weerspiegelt Leyers dat gevoel met haar beklijvende stem: ”Everybody knows where we’re headed/But nobody knows how things turn out”, zingt ze over een wervelend arrangement dat zowel eeuwenoud als futuristisch klinkt.
OYESONO’s avontuurlijke producties vormen een canvas voor onontgonnen emoties die zachtjes hun contrasterende kleuren achterlaten. Op ‘Jenna’ bijvoorbeeld, kanaliseert Leyers haar innerlijke Peggy Lee, mediterend op de vergankelijkheid van het bestaan. “Ik zing voor Jenna, maar Jenna is ook een persoon die in mij leeft. Het nummer gaat over dat ik meer inhoud wil voelen in het hier en nu. In de videoclip heb ik een poging gedaan om beide kanten te uiten.” In haar zelf geregisseerde videoclips giet Leyers haar woordenspel in beelden, waarbij elke clip een parel is die een extra dimensie toevoegt aan de lyrics. In ‘Jenna’ onthult ze de vele facetten en diepten van haar eigen wezen.
Het belachelijk catchy ‘Bad News First’ biedt troost aan iedereen die zich voorbereidt op slecht nieuws. Dit lied verkent op een speelse manier de complexiteit van confrontaties en wederzijdse aantrekkingskracht. Het voortdurend van vorm veranderende, maar daarom niet minder dansbare, ‘When I Get You’ gaat dan weer over een onwrikbaar besluit: “When I get you alone, that’s when I’ll whisper no”.
In de meeslepende filmische afsluiter ‘Gravity’ versmelten de twee creatieve helften van OYESONO weer samen. Maekelberg: “Onze nummers gaan over situaties die we samen hebben meegemaakt, ieder van ons aan één kant van die specifieke situatie. Laat ons zeggen dat ik tijdens die lockdown, net als vele anderen, geen topperiode doormaakte en verplicht werd om achteruit te kijken. Wie ben ik, waarom doe ik dit, … Dat zijn de vragen waarmee ik worstelde. Daar kwam Gravity uit voort. Billie zingt de tekst die ik heb geschreven – wat een totaal nieuwe lading geeft aan de betekenis. Vooral omdat zij in die periode mij de spiegel voorhield, samen met een zakdoekje om m’n neus te snuiten.”
OYESONO is niet zomaar een vehikel dat Leyers en Maekelberg zullen blijven delen en ontwikkelen. Het is de manier waarop zij naar het leven kijken. Twee paar handen aan hetzelfde stuur, wild uitwijkend buiten de gebaande paden. Popmuziek is de beste stimulans voor lichaam, hart en geest – voorál als het wordt gemaakt onder de naam OYESONO. Oh yes… oh hell yes!