Sylvie Kreusch is uitgegroeid tot een van de meest indrukwekkende en opwindende artiesten in Europa. Haar expressieve optredens en spannende mix van pop en alternatieve geluiden brachten haar werk onder de aandacht van toonaangevende media als The Washington Post, The New York Times, Beats One en Dazed.
Kreusch maakt voor het eerst furore in België met art-rockers Soldier’s Heart en daarna Warhaus, het soloproject van Balthazar’s Maarten Devoldere. Na het uitbrengen van haar debuut-EP BADA BING! BADA BOOM! en EP Wild Love komt haar artistieke visie tot complete wasdom op haar debuut, het meeslepende Montbray.
Een ding is meteen duidelijk: Kreusch is niet verlegen om het emotionele vuurwerk de lucht in te schieten. Ze graaft alle verboden passages van het liefdesverdriet op met speels voyeurisme. Montbray is een plaat die voluit ademt en ventileert: niet alleen vanuit de tekst en zang, maar ook binnen de unieke mix van stijlen en invloeden. Kreusch is niet geïnteresseerd in popmuziek met een concreet statement: mysterie, dubio en suggestie voeren de boventoon. Deze nummers sluipen in en uit verschillende golflengten, of het nu gaat om het impressionistische samenspel van Can, de schunnige proza van Serge Gainsbourg of de theatrale pop-ambacht van Kate Bush.
Montbray belichaamt die herontdekking van liefde en levenslust met evenveel dramatiek als brute, ongepolijste waarheid. De waarheid dat liefde misschien beperkt houdbaar is binnen een onuitgesproken leegte, of schuilend in de schaduwkant van een ander. Die liefde vloeit onstuimig en oneindig voort in Sylvie Kreuschs meest natuurlijke, gekoesterde habitat: op eenzame hoogte, onder het felste voetlicht.
|