‘BOEM. Daar is ie. De nieuwe plaat van Merol. Vijftien nummers, bijna vijftig minuten Merol. Dat wil je. Op het album ‘Naar De Haaien & Weer Terug’ laat ze haar fantasie de vrije loop, deelt wat eigenwijze klappen uit en raakt je op een plek die je nog niet kende. Fris, fel en fanatiek als vanouds.
“Hoe ouder ik word, hoe bozer”, zingt Merol over het volwassen leven, dat een koude kermis blijkt te zijn. “Sneeuwwitje staat te roken naast een huisje van karton, ik zie door de sterrenhemel het systeemplafond.” Ze vlucht voor deze sombere gewaarwording naar haar ravekelder, geeft zich over aan haar wildste fantasieën en vindt – high in een Franse supermarché – haar kinderlijke speelsheid terug. Merol legt het destructieve van de mens bloot, ons escapisme en hoe we onszelf voor de gek houden.
“Met ‘Troostprijs’ (debuutplaat, 2022) had ik mezelf als doel gesteld een echte popplaat te maken. Met ‘Naar De Haaien & Weer Terug’ was het voornemen: een echte MEROL plaat maken. Ik wilde weer terug naar de Do It Yourself grilligheid en gekte van mijn eerste liedjes die ik zelf op Garageband produceerde.”, aldus de artiest. “Toen ik begon met muziek maken deed ik alles onbevangen en op intuïtie. Doordat ik de muziekwereld steeds beter leerde kennen, begon ik de druk te voelen van een hit en de druk om een breder publiek aan te spreken. Daardoor leverde ik soms wat van mijn eigenheid en theatraliteit in.”
Merol vliegt op deze grillige plaat alle kanten op. Er wordt gebeukt op rauwe elektropop, gerockt, gehouset en uiteindelijk strijkt Merol neer op de rhodes-ballad ‘Niet Meer Met Mij’. Een ingetogen nummer dat de dag beschrijft nadat een relatie is uitgegaan. “Doe wat we deden, maar niet meer met mij”. Merol uit in ‘Sorry Lul’ kritiek op mensen (vooral mannen) die geen verantwoordelijkheid durven te nemen voor hun fouten en zeer bekwaam zijn in het omzeilen van dat ene woordje…sorry. Ze neemt het op voor bekende mensen die al hun privacy kwijt zijn en hunkeren naar anonimiteit op de dansvloer met ‘Salmari & Kreeft’. Op ‘Ziet Ze Dan Niet’ laat ze zien hoe goed zij zich kan aanpassen en vormen naar wat er van haar verwacht wordt als vrouw in een wereld die gebouwd is door en voor mannen.