Ze zijn bijzonder trots dat ze deze zomer de Noord-Ierse groep The Divine Comedy mogen verwelkomen. De band rond het muzikale genie Neil Hannon maakte eind vorig jaar met Foreverland één van de mooiste platen van 2016, en stond onlangs nog in een uitverkocht Koninklijk Circus. Ook daar waren de reacties achteraf unaniem lovend, dus kon een terugkeer naar BSF niet uitblijven. Iets om naar uit te kijken, ook al omdat Hannon naast het nieuwe werk ook een royale hoeveelheid Divine-classics meebrengt.
Eveneens nieuw op de affiche : The Jesus And Mary Chain. De legendarische band uit Schotland brak halverwege de jaren tachtig door met een unieke combinatie van psychedelische noise, new wave en punk. Dat leidde met Psychocandy en Darklands tot twee cult classics en een reeks spraakmakende concerten. Onlangs brachten de broers Jim en William Reid voor het eerst in negentien jaar een nieuwe plaat uit, en Damage And Joy klinkt precies zoals de fans de groep willen horen : gedreven, geïnspireerd, én compromisloos.
Met Ozark Henry halen ze één van de mooiste paradepaardjes van de Belgische popmuziek binnen. Piet Goddaer beheerst de kunst om perfecte popmuziek te versmelten met elektronische accenten zonder dat die combinatie gezocht of geforceerd overkomt. ‘t Is een blijver, bovendien, die met elke nieuwe cd een verrassende stap vooruit zet. Op Us –zijn achtste plaat al- heeft Goddaer zichzelf opnieuw uitgevonden, en getuige de onweerstaanbare single ‘A Dream That Never Stops’ blijft hij de grenzen van zijn mogelijkheden verleggen. Tel daarbij nog een gulle greep uit zijn greatest hits, en je krijgt een droomconcert.
Uit Luik komt dan weer Piano Club overgewaaid, het retrofuturistisch project van Anthony Sinatra. Op het vorig jaar verschenen Fantasy Walkprofileert de band zich als de Belgische evenknie van The Flaming Lips. Wees dus voorbereid op een cosmisch delirium tijdens de passage op BSF !
Net zoals vorig jaar presenteren ze ook dit jaar exclusief een jonge nieuwe naam uit het noorden van Frankrijk. Fishbach is in Vlaanderen nog een nobele onbekende, maar bij onze zuiderburen is de vijfentwintigjarige zangeres op korte tijd uitgegroeid tot een echt fenomeen. Op haar debuutplaat A Ta Merci vermengt ze de meest uiteenlopende invloeden – Patti Smith, Mylène Farmer, Daniel Balavoine- tot een eigenzinnig nieuw geluid.
Maar… als feesten voor u synoniem staat voor pogoeën, bier drinken en zweten kunnen ze u van harte de feestvarkens van The Black Tartan Club aanbevelen. Nooit eerder werden punk en Keltische folk op zo’n energieke manier in de mixer gegooid. Geef toe : een leuke affiche, toch ?